martinenrianne.reismee.nl

Hong Kong

Na ons bezoek aan Shanghai gaan we op weg naar Hong Kong. Dat Hong Kong lang in handen is geweest van de Engelsen is meteen duidelijk merkbaar. Er wordt links van de weg gereden en er wordt over het algemeen goed Engels gesproken. In ieder geval een stuk beter dan we gewend waren in China.

Op weg van het vliegveld naar ons hotel krijgen we alvast een voorproefje van de stad. Links en rechts van ons doemen de vele wolkenkrabbers op. Als we inchecken in ons hotelletje moeten we ons eerst nog even voordoen als een stel rugpatientjes. We hadden namelijk gelezen in de online reviews van dit hotel dat ze wat harde matrasjes hadden en dat konden onze fragiele lichaampjes, zelfs na 3 maanden backpacken, toch echt niet aan. Daarom waren we maar wat blij met de gratis upgrade en het zachte matrascovertje. Als we eenmaal gesettled zijn haasten we ons naar ‘Time square' waar we vlug aanschuiven bij de Thai. Gelukkig smaakte dit eten meer ‘chinees' dan al het eten van de laatste 2 weken en dus gaan er weer 2 lege bordjes richting de keuken (en dit was wel wat anders dan de weken ervoor).

Nu we weer voldoende plek in onze rugzak hebben komt ook direct het oerinstinct van ons (nou ja, Rianne) weer terug en zoeken wij naar nieuwe shopping mogelijkheden. Zo belanden wij een avond op de nightmarket van Temple Street. Het was wat zoeken tussen de dubieuze sauna gelegenheden en de ranzige eettentjes, maar uiteindelijk belanden we dan op de markt. Nog gauw op zoek naar wat T-shirtjes begint ook hier weer het leuke onderhandlingsproces. Al eerder was Rianne in Shanghai ‘cheap wife' genoemd (met als excuus dat ze niet zo goed engels kon....tuurlijk) en werd Martin met open armen ontvangen door de verkopers.....hier was het niet veel anders, Sommige verkopers keken enigzins beledigd als ze het openingsbod van Rianne hoorden, maar gelukkig had Rianne hier in Shanghai iets op gevonden. Daar had Rianne namelijk de ultieme Chinese dealcloser opgepikt en gelukkig werkte in Hong Kong de ‘me happy, you happy' ook als een tierelier. En dus gingen wij uiteindelijk met gevulde tasjes (en gevulde portemonees) weer richting ons hotel.

Hong Kong kun je bekijken vanuit het centrum maar nog leuker is misschien wel van bovenaf. Er is boven op de berg een mooi uitkijkpunt dat je kunt bereiken met een authentiek trammetje.Helemaal voorin gingen we met het trammetje stijl naar boven waar we getrakeerd worden op een adembenemend uitzicht. Wel jammer van de smog maar dat zal er bij zo'n grote stad wel bijhoren

Bij onze buurtverkennig was ons al opgevallen dat er een groot stadion bij ons naast de deur zat. De HongKong JockeyClub stond op het billboard en dat was wel een clubje waar wij graag even onderdeel van wilden uitmaken. Het paarderennen was een ontzettend grote happening waar Jan en alleman opaf kwam. Voor 10 eurocent konden wij bij de tourist-ingang naar binnen waar we snel ons plekje tussen de Heineken tent en de Macdonaldsstand innemen. Het was een beetje puzzelen, maar al snel wisten wij een manier om van ons geld af te komen.

Het verschil tussen de echte gokkers en ons was snel duidelijk. De echte gokkers zaten met hun neus in de kranten om de statistiekjes van de verschillende paarden te analyseren. Wij waren voornamelijk geinteresseerd in de spannende naam van het paard (Rianne) of in het aantal plusjes dat achter het paard stond vermeld (Martin). ‘Galactic tactic' deed het helaas wat minder goed voor ons, maar ‘Decent Fellow' en ‘ Toy Story' hebben ons de winnaars van de avond gemaakt. Na aftrek van alle mcnuggets en bier gingen wij naar huis met een mooie winst van 15000 HongKongDollar (omgerekend 15 Euro).

De dag na het paarderennen staan we op met een winnaarsroes. Gelukkig maar, want deze dag zetten wij koers naar Macau. Dit is eenzelfde soort principe als dat van Hong Kong.;Het is wel China, maar ook toch weer niet. In Macau ligt namelijk het Walhalla voor de gokkers onder ons. De casinos lijken verdomd veel op die van Vegas, behalve dan de spelletjes die ze spelen. Wij snappen er maar weinig van en dus gaan we maar lunchen, daar hebben we tenminste wel verstand van. Terwijl we op ons plekje in het restuarant wachten zien wij tot onze grote vreugde dat Texas Hold'm poker ook inmiddels in Macau is gearriveerd en al snel beginnen onze hartjes sneller te kloppen. Om onze winst/verlies nog maar even uit te stellen, besluiten we de stad in te gaan om wat cultuur op te snuiven. Hier maken we wat kiekjes van de ruines van de St. Paul cathedraal om dan weer snel richting het casino te trekken. Voordat we vertrekken wordt er nog een fotoshoot aangevraagd door 2 aziatische dames, dus hier nog maar even tijd voor vrijgemaakt. Het is al bijna gewoon geworden.

Als we ietwat gespannen bij de pokerroom aankloppen wordt onze excitement als snel de kop ingedrukt. Met ons suffe dagbudget (wat al iets was opgehoogd in Hong Kong) konden we ons net inkopen voor de minimale inzet. Tssss. Dus toen hebben we maar gauw ons geld ingezet bij de Carribean stud......Jaja, we wisten wel dat hier de winkansen voor het huis het grootst waren. Maar ja, tis zon leuk spelletje. Dus na 15 minuten verlieten wij zonder geld weer de tafel en konden wij beginnen met onze plannen richting Hong Kong.

In eerste instantie waren we nog wat zoekende naar onze invulling van een hele week Hong Kong, maar uiteindelijk is de tijd voorbij gevlogen! Het was echt een geweldige stad en we hebben maar weinig gedacht over het naderende einde van onze reis. Dit wil zeker niet zeggen dat we niet aan Nederland gedacht hebben tijdens onze reis....Eigenlijk was Nederland dichter bij dan velen van jullie gedacht hebben, maar dat zal wel duidelijk worden uit de fotos (bedankt nog Renate!)......deze volgen later vanwege trage internet verbinding.

claudia

woehahahahaha ...erg leuk al die foto,s ik moest wel heel hard lachen hoor!toch nog een beetje heimwee...vandaar dat al die snoep niet mee kon in het begin van de reis...de muts moest mee..leuk vooral die onder water moest ik erg om lachen ,humor hoor....
veel liefs van je zusje(schoonzusje) claudia

Thuiszitters

Amigos!

Heb veel jaloers lezen we jullie laatste avonturen nog even. Wij zitten namelijk inmiddels al thuis...
Nou ja, het klinkt dramatischer dan dat het is. Het is namelijk heel leuk om je familie en vrienden weer een te zien, spreken en knuffelen. Leef je er dus maar vast al op.
Ik (Rene) ben ook in Hong Kong en Macau geweest (10 dagen, en dat was echt te lang....) en herken echt heel veel in jullie verhalen. Superleuk! Alleen jammer dat ik toen de HongKong Jockey Club gemist heb :(.
Vol spanning wachten we jullie verhalen af. Geniet er nog even lekker van!!!!
Voor je het weet....

Tot snel!

besos,
dos werklozen ;)

Manon en Niels

Hallo luitjes,

Klinkt allemaal goed en herkenbaar:-)!!! Vandaag onze laatste dag en vanavond op weg naar ons kikkerlandje.
We weten niet precies wanneer jullie weer naar huis gaan,maar dat zal ook niet zolang meer duren. Goede reis en wie weet tot ziens in Holanda....

Groetjes Maniels

Marcel Jacobs

Welkom Thuis!!!

claudia

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA ZE ZIJN WEER VEILIG THUIS GEKOMEN WELKOM,WELKOM,WELKOM.......WAS WEL EEN VERRASSING DAT WE OP SCHIPHOL STONDEN HÈ?....erg leuk om jullie weer te zien nou tot het volgend weekend ...veel liefs claudia

Carola

JOEPIE DE POEPIE: eigen bedje, ligbad, terras, koelkast, wasmachine, etc. etc.
Wat kan het Amsterdamse leven toch mooi zijn!
Heb nog de laatste verhalen en foto's nog niet bekeken, maar begreep dat julli volgens planning dinsdag 26 mei weer veilig thuis zijn gekomen.
Hoop dat jullie nog lang kunnen nagenieten en zie de uitnodiging voor de welkom-terug-party wel tegemoet?
Ach, eerst maar even bijkomen hè?

Groetjes,
Carola